Babels rekruttering
Babels arbejder ud fra denne filosofi:
Personlighed er vigtigere end faglighed.
Indstilling er vigtigere end kompetencer.
Det handler ikke om at finde den bedste kandidat til jobbet. Det handler om at vælge den RIGTIGE kandidat til jobbet.
Fra filosofi til praksis:
Disse påstande deles af mange virksomhedsledere, der skal ansætte nye medarbejdere. I hvert fald indtil de kommer til finalefeltet i rekrutteringsprocessen, og valget eksempelvis står mellem 2 kandidater. Så sker der ofte det, at mange bliver fristet af at vægte faglighed og kompetencer tungere end personlighed og indstilling. Og det ender som regel aldrig godt.
Babels pakker ikke noget ind – og vi giver vores ærlige mening om det rigtigste valg.
Hvad er så den rigtige personlighed?
Det afhænger af mange faktorer som eksempelvis:
- den nærmeste leders profil
- essensen af opgaven
- virksomhedens kultur
- organisationens opbygning
- ansvaret, der skal løftes
- kunder og interessenter
- markedsudvikling
- målsætning og succeskriterier
- kandidatens reelle motivation for jobbet
- og ikke mindst– hvad du gerne vil have tilført din organisation.
Passer filosofien om personlighed? Bliv udfordret her:
For at illustrere påstanden om, at personlighed er vigtigere end kompetencer, får du her et eksempel:
Hvem var din bedste lærer i folkeskolen?
Notér navnet på et stykke papir. Og skriv dernæst alt det, som gjorde, at han/hun var din bedste lærer?
Min bedste lærer var Dorte, som var min matematiklærer. Dorte havde en fantastisk evne til at gøre undervisningen underholdende, matematikken interessant og eksemplerne meget nærværende og relevante. Da vi kom til emnet brøkregning i 4. klasse, havde Dorte 3 lagkager med, som klassens 16 elever skulle dele i 17 lige store stykker. Læreren skulle jo naturligvis også have et stykke. Vi blev hurtigt enige om, at det hele havde været lettere, hvis der havde været 2 syge, og lagkagerne dermed kun skulle deles i 15 stykker. Det havde også været lettere, hvis vi gemte et stykke til vores dansklærer, da lagkagerne så skulle deles i 18 stykker. Men omvendt så ville vores eget stykke lagkage blive lidt mindre. Det gik hurtigt op for alle, hvad brøkregning gik ud på. Lysten til at lære var stor. Engagementet og stemningen var mindeværdigt.
Nu kommer vi til pointen
Pointen er, at essensen af rollen som matematiklærer IKKE er at være god til matematik. Essensen af rollen som matematiklærer er at gøre eleverne gode til matematik. Det kræver, at man er god til at undervise, skabe engagement og nysgerrighed, skabe refleksion og forståelse for, hvorfor brøkregningens muligheder og finurligheder er så gode at mestre. Min matematiklærer, Dorte, var bestemt ikke dum til matematik. Men jeg tror dog ikke, at Dorte havde evnerne til at få Abelprisen – matematikkens svar på Nobelprisen, som hvert år uddeles af Det Norske Videnskaps Akademi i Oslo. Dortes store succes som matematiklærer kan ikke tilskrives hendes matematiske evner. Dortes store succes som matematiklærer skal tilskrives hendes helt igennem fantastiske personlighed.
Fra filosofi til praksis – sådan arbejder Babels
Hos Babels er en af vores værdier at fortælle sandheden. Og sandheden er ubarmhjertig og ilde hørt. Men hos Babels får du at vide, hvis kandidaten til en salgsstilling ikke kan sælge – og om det er den rigtige type sælger, du vælger.
Hos Babels vælger vi aldrig den bedste kandidat til jobbet. Vi vælger den rigtige kandidat til jobbet.
Et eksempel:
Du skal ansætte en sælger til salg af vinduer. Og valget står mellem 2 kandidater.
- Produkt-Poul, som er god til produktet – men ikke er så god til salg
- Sælger-Søren, som er god til at sælge – men ikke er så god til produktet.
Hvem vil du så vælge?
Hvad er lettest? At lære Produkt-Poul at sælge? Eller lære Sælger-Søren noget om produktet?
De fleste vil nok være enige i, at valget skulle falde på Sælger-Søren med den begrundelse, at det er svært at lære en produktmand at sælge – men det er nemt lære en sælger noget om produktet. Essensen af jobbet som sælger af vinduer er IKKE at vide noget om vinduer. Essensen er at kunne sælge vinduer. Derfor skal vi finde en sælger til opgaven – ikke et produktteknisk vidunder som Poul, der ved alt om vinduer.
Nu har vi så afklaret, at det skal være en sælger-profil. Men hvilken type sælger skal du så vælge til at sælge dine vinduer?
- Den sælger, som giver sten at kaste med til gadens frække drenge?
- Den sælger, som er fantastisk til at skabe de gode langvarige relationer?
- Den sælger, som gør huset mere værd, varmeregningen mindre og stemningen i huset meget bedre?
- Eller måske den sælger, som spørger kunden, hvad han kunne bruge pengene til, hvis hans hus blev 200.000,- kr. mere værd?
Mulighederne er mange.